torsdag 10 januari 2008

Vad ska du bli?

Ändå sedan jag fick mina första verktyg utav min faster Pia när jag fyllde 5 (eller nåt sånt) så har det alltid varit någonting inom mig som alltid tyckt om att hamra, borra, bygga. Drömmen om att bli polis i lågstadiet är inte längre aktuellt. Jag vill bli trä-snickare.

Det är smidigt och jag har aldrig tyckt om att plugga, därför är bygg det perfekta gymnasievalet för mig.

När ni som läser detta tänker: "bygg? Nej, jag hade aldrig orkat vara ute mitt i vintern och bygga..."
Jag har en helt annan bild på det. Att vara ute i naturen och jobba låter så sjukt mycket roligare än att vara instängd på ett kontor eller att jobba med värsta konkurrensen och bli sönderstressad utav sitt jobb.

Jag har en dröm om att i min framtid ha mitt hus, fru och barn. Verkligen fokusera på att ha ett så bra liv med dom som möjligt. Att samtidigt ha som hobby att snickra på mitt hus låter underbart.
Jag ryser bara utav tanken att må så bra som jag kommer göra om det blir som jag tänkt mig.

Ett stort plus är också att som snickare börjar du jobba direkt efter gymnasiumet och man tjänar väldigt bra. Att jobba svart har aldrig intresserat mig. För pengar kommer aldrig vara så viktigt att jag kommer att jobba helger och kväller för att få lite extra i fickan.
Det finns så mycket positivt med att bli snickare.

1. Du kommer alltid ha jobb, du kommer inte bli arbetslös.
2. Du kan köpa bil/körkort, lägenhet nästan direkt efter gymnasiet.
3. Det tar 3 år på gymnasiet att bli snickare, och du kommer inte ha nåra studielån.
4. Vi har ett bra byggfack i sverige, vi "knegare" har bra rättigheter.

Det var ganska roligt när min SO lärare kom fram till mig idag och undrade vad jag satsade på för betyg denna termin.

Jag: "Jag jobbar efter MVG kriterierna men blir inte besviken på ett VG."
Lärare: "ok, vad hade du tänkt att gå för linje på gymnasiet?"
Jag: "Bygg..."
Lärare: "w00t?! Vad får du för betyg nu i vår?"
Jag: "Runt 270 poäng"
Lärare: "haha, då kommer du iallafall garanterat in där du vill."

Ebba Grön (Thåström) - Vad ska du bli?

6 kommentarer:

Anonym sa...

bygg passar dig, haha. det känns så lustigt när man säger så, men faktiskt, så ser du ut som en som man tänker liksom: a, han är nog snickare. asså, självklart inte nu, men i framtiden liksom. det måste kännas skönt att verkligen veta exekt vad man vill bli, :)

Acke sa...

Det är läskigt hur lika vi är i huvudet. Jag skulle ha kunnat skrivit exakt samma inlägg för sex år sedan. Men man vet aldrig vad man ska bli eller vad som händer här näst, det viktigaste är att man fortsätter att vara sig själv, eller rebell som Jocke Thå så fint sjunger. Lycka till i livet bror!

Katarina Thollander sa...

Byggjobbare är ett bra jobb, och till skillnad från många andra så har du valmöjlighet. Du är tillräckligt smart för att klara av vilket gymnasieprogram som helst. Det känns rätt bra va? :D

Fri och galen sa...

Helt rätt! Underbart att läsa dina rader. Det värmen en "gammal" faster att verktygen var lyckade redan då :o). Du kommer att klara dig finfint och jag säger som Acke "det viktigaste är att man fortsätter vara sig själv"

Anonym sa...

jadu.skönt att du vet exakt vad du vill bli.men jag håller medbror din.. man vet aldrig vad som skér i framtiden :) men gör det du tycker om och låt ingen hindra dig från att göra det du vill!!!!!!

Anonym sa...

So ace dude!